"Beweeg, dans, ontdek en straal:
kies er niet één, maar doe het lekker allemaal!"
Taaldans® en Rekendans®
Het jonge kind ontwikkelt zich door te bewegen, door ervaringen op te doen in het echte leven, met concrete materialen en door daar de juiste pedagogische begeleiding bij te krijgen. Taaldans® en Rekendans® speelt specifiek in op de opgroeiende peuters en kleuters in Nederland en België. Ontwikkelingsgerichte lessen vanuit creativiteit, dans, beweging, muziek en spel bieden een rijke voedingsbodem om kinderen zich speels te laten ontwikkelen.
De doelen voor dans, beweging en spel zitten als basis ingrediënten in de les. Daar worden nu thematische begrippen en taalmethodieken in verwerkt. Hierdoor krijgt het kind de ruimte om zich lekker te bewegen, plezier te hebben, te genieten van muziek, concrete materialen en van contact met andere kinderen. Hierdoor zijn kinderen van nature betrokken en ontwikkelen zij zich in de volle breedte in een rijke speel- leeromgeving.
Resultaten
Op verschillende manieren zijn er mooie resultaten te boeken met Taaldans® en Rekendans®:
Kinderen hebben plezier, ze worden motorisch vaardiger, ze groeien als groep naar elkaar toe, ze leren zichzelf beter kennen, leren hoe ze zich zonder woorden met hun lijf kunnen uiten, ze leren eigenlijk de feiten uit het leven aan den lijve ervaren. Daarnaast nemen ze wekelijks een prachtige ervaring mee terug naar de klas en naar huis. Door deze bijzondere ervaring talig te ondersteunen, komen gedurende de lessen alle SLO doelen voor taal en rekenen op een speelse manier aan bod. Taal en rekenen is in de leeftijd niet los te verkrijgen: het ontwikkelt zich spelenderwijs binnen een thema zodat het kind als geheel gestimuleerd wordt.
Tijdens de lessen is de leerkracht/pedagogisch medewerker actief betrokken bij de les. Zij observeren de kinderen of ze doen mee met de les. Tussen de professional en vakdocent ontstaat een uitwisseling waarin zij elkaar informeren en inspireren. Ze informeren elkaar over de kinderen en over de lesstof. Ze inspireren elkaar in de omgang met de kinderen en in het bewegend hanteren van de SLO-doelen voor taal en rekenen. Delen uit de les Taaldans® en Rekendans® kunnen door de professional zelf in de klas, in het speellokaal of buiten herhaald worden. Zo blijft de professional steeds leren van de vakdocent en vice versa. Dit scheelt de leerkracht/pedagogisch medewerker in het voorbereiden van het bewegend leren.
Lesdoel
Taaldans® en Rekendans® zet de educatie voor Het Jonge Kind in beweging. We gebruiken hiervoor de thema’s , woordenlijsten en SLO doelen van de locatie en zetten dit om in danslessen. We werken dus middels dans aan de ontwikkeling van begrippen die gerubriceerd zijn onder taal of rekenen. Per oefening staan steeds 3-4 kernbegrippen centraal. Het kan zijn dat er 6 weken met dezelfde kringdans gewerkt wordt, maar elke les staan er dan andere kernbegrippen van het lijf centraal. Meestal worden die passief aangeleerd, daarna zullen ze actief worden teruggevraagd en later zien we dat de kinderen zowel de dans als de bijbehorende begrippen met lidwoord helemaal hebben onthouden en kunnen reproduceren.
Het doel van een les Taaldans® en Rekendans® is: kinderen fysiek in het thema meenemen om begrippen die tijdens het thema aan bod komen in de klas, om te zetten naar een beweeglijke les waarin peuters en kleuters de begrippen actief ervaren, uitspreken en onthouden met hart, lijf en hoofd.
Oefendoel
Per oefening staat er een ander doel en andere taal- of rekenbegrippen centraal. De kinderen worden gestimuleerd om mee te praten, zingen of rappen.